تبلیغات
جامع ترین وبلاگ مهندسی صنایع - کنترل کیفیت چیست؟
جامع ترین وبلاگ مهندسی صنایع
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


باسلام خدمت کلیه دوستان عزیز

مدیر وبلاگ : کیا امیدیان
نظرسنجی
بیشتر به چه موضوعی علاقه دارید؟







تعریف کنترل کیفیت:

1-عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا وخدمات برطبق استاندارد های تعیین شده

2- به طور کلی سیستمی است برای نگهداری یک سطح مطلوب کیفیت یک فرآورده یا فرآیند بابرنامه ریزی دقیق ، استفاده از لوازم مناسب بازرسی مداوم و اقدام به عملیات اصلاحی در قسمتهای لازم

استقرار یک سیستم تضمین کیفیتی:

یعنی تهیه و بکارگیری برنامه تضمین کیفیتی که می تواند بالاترین هدف دریک سازمان باشد. پیاده سازی این سیستم مستلزم انجام اقدامات زیر است:


1)تهیه طرح جامع که شامل:
الف) تیم کاری و مشخص شدن سرپرست آن
ب) ایجاد جلسات هماهنگی وانتقال آن از مدیریت به پرسنل
ج) سیستیم تضمین کیفیتی در سطح شرکت مورد برسی قرار میگیرد.
د) استاندارد های ودستورالعملهای لازم جمع آوری گردند.
ه) نیازهای فنی واقتصادی سازمان برآورده گردد.
و) استقرار هاوسیاستهای کلی مشخص گردد.
ز) الگوی هماهنگ فرآیند کاری اجرا شود.
ح) چارچوبی برای نظام بهبود تعیین گردد.


2) طرح ساده شده(طرح عملیاتی)
الف) سرپرست تیم کاری مشخص شود.
ب) استانداردهای پذیرفته شده تعیین گردد.
ج) فعالیتهای جاری با نیازهای مقایسه شده و اقدامات اصلاحی مشخص شود.
د) کتابچه دستورالعمل کیفی تهیه شود.
ه) از طریق جلسه ای سیستم تضمین کیفیتی تشکیل شود.


زیر سیستم های تضمین کیفیت عبارتند از:
1)
تضمین طراحی شامل تغییرات طرح, برسی قراردادها و...
2)
طراحی کیفیت و طراحی بازرسی شامل ارتباط با افرادماهر،دستورالعمل های دقیق و سیستم تضمین کیفیتی
3)
تضمین تدارکات شامل ارتبات با تهیه کنندگان و ارزیابی تدارکات
4)
تضمین تولید ،شامل راه اندازی تولید،بازرسی در طول فرآیند تولید،خود کنترلی وبازرسی انتهای کار
5)
تضمین عملکرد کیفی پس از فروش شامل عملکرد محصول،ارتباط با مصرف کننده وخدمات کیفی
6)
سیستم اطلاعات مدیریت شامل گزارش کیفی,ارزیابی هزینه ها
7)
برنامه ریزی و کنترل کیفی آماری شامل روشهای نمونه گیری آماری
8)
تهیه نرم افزارهای کنترل کیفی شامل به کارگیری روشهای اطلاعات دقیق وکنترل به وسیله سیستم های رایانه ای

هدف از کنترل کیفیت چیست ؟

اعمال نظارت دقیق بر تمام پدیده های موثر در تولید ، به نحوی که محصول حامل در تمام شرایط کیفیت یکسانی داشته باشد
جلب رضایت مشتری ، ارائه محصول با خصوصیات مطلوب
وظیفه کنترل کیفیت نمی تواند فقط به عهده یک فرد یا گروه خاص باشد. بلکه هماهنگی تمام اجزا را لازم دارد.( مشتری ، مهند سین ، ماده اولیه ، کارگران و....)
 

زیر سیستم های تضمین کیفیت:

1.تضمین طراحی : شامل کنترل قراردادها وکنترل طرح اولیه یا بازنگری مجدد طرح
2.
طراحی کیفیت وبازرسی : شامل ارتباط با افراد ماهر و تهیه دستورالعمل ها
3.
تضمین تدارکات: شامل ارتباط با تهیه کنندگان و ارزیابی تدارکات
4.
تضمین تولید: شامل فرآیند خط تولید، بازرسی در طول فرآیند خودکنترلی وانتهای خط
5.
تضمین عملکرد کیفی وخدمات پس از فروش: شامل عملکرد محصول وارتباط با مصرف کننده
6.
سیستم اطلاعات مدیریت کیفیت: شامل گزارش کیفی وارزیابی هزینه های کیفی
7.
برنامه ریزی وکنترل کیفی آماری: شامل روش های آماری ونمونه گیری
8.
نرم افزارهای کنترل کیفی : شامل روش های اطلاعاتی دقیق وکنترل به وسیله سیستم های رایانه ای


مشکلاتی که در تنظیم کنترل کیفیت میتوان نام برد شامل موارد زیر است :
1-
مواد اولیه
2-
ابزار ها و دستگاهها
3-
خطاهای انسانی
4-
محیط تولید
5-
ضعف در طراحی

بازرسی چیست؟"

--------------------------------------------------------------------------------

بخشی از عملیات کنترل کیفیت را بخش بازرسی تشکیل میدهد

و شامل مراحل زیر است :


1- قبلاز مرحله ی تکمیل شدن و پوشاندن قطعات
2-
قبل از عمیال یر قابل برگشت
3-
قبل از عمیات پر هزینه
4-
در مرحله ی تحویل مواد خام
5-
در آغاز تولید
6-
بعد از تولید
با توجه به مراحل بالا بهترین مرحله برای بازرسی مرحله ی حین تولید کالا میباشد که انتخاب این مرحله هم با توجه به رابطه ی زیر سنجیده میشود :

نقل قول:
حساسیت مرحله برابر است با هزینه ی بازرسی تقسیم بر ضایعات تولید 


بازرسی انواع مختلفی دارد :
1-
بازرسی از کل محصول تولیدی
2-
بازرسی به روش نمونه برداری
که بهترین نوع بازرسی بازرسی نوع آزمایشگاهی است
__________________
 
اهداف روش های کنترل کیفیت :

1. ردیابی مشکلات.
2.
محدود کردن دایره مشکلات.
3.
ارزیابی عواملی که سبب به وجود آمدن مشکلات شده اند.
4.
تعیین صحت علل فرض شده برای خرابی ها .
5.
جلوگیری از خطا هایی که در اثر حذف ، عجله و یا بی توجهی به دست می آیند.
6.
اثر بهبود کنترل کیفیت .

 





نوع مطلب : کنترل کیفیت آماری، 
برچسب ها : کنترل کیفیت آماری،
لینک های مرتبط :
حمید طالبی مقدم
جمعه 24 اردیبهشت 1389
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
« كسب درآمد از فروتل »
دوستانتان را به یك شغل پردرآمد و آسان دعوت كنید : « جزئیات »
Email:
* نام و نام خانوادگی :
آدرس وب سایت :
* آدرس ایمیل:
سن :
شهر :
تلفن :
آدرس :
نحوه تماس با شما: تلفن: آدرس ایمیل
نحوه آشنایی شما با ما:
موضوع پیام:
*پیام:

فرم تماس از پارس تولز

سیستم افزایش آمار میهن لینك
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای جامع ترین وبلاگ مهندسی صنایع محفوظ است